2011-04-06
 21:24:56

Porträtt redigering Steg för Steg

Ni ville ha photoshopredigeringar så jag tänkte visa lite snabbt och enkelt hur jag kan redigera mina porträttbilder, ibland händer det ju att jag redigerar mer. Men på ett ungefär, om ni vill ha något visat mer exakt är det bara att kommentera.

Bilden från början


Jag börjar alltid med att beskära bilden med Crop Tool

 
Sedan gämnar jag ut bakgrunden med hjälp av Patch Tool och Spot Healing Brush Tool för att få jämnare intryck och framhäva porträttet mer än att störa sig på små veck i bakgrunden


Finnar och andra småskavanker tas bort med hjälp av Spot Healing Brush Tool på de små områdena, men om jag ska ta lite större ytor använder jag mig av Patch Tool. Det kan vara lätt att bara ta ansiktet, men glöm inte halsen och andra delar av huden som kanske syns på din bild!


Sedan använder jag mig av Image/Adjustments/Curves för att öka kontrasterna med hjälp av en "S-kurva" som man så fint kallar det, S-kurvan ser ni till höger, denna är väldigt överdriven för att ni ska förstå principen. Man drar upp de ljusa tonerna och drar ner de mörka i bilden för att göra det kortfattat och jag hoppas ni förstår.


Nu går jag till Filter/Sharpen/Unsharp Mask och ger en skärpa till BARA ögonen. Jag brukar använda en mask till det som man lägger till på högra sidan via en kvadratisk knapp med en liten cirkel i. Men man kan även bara markera ögonen med Magnetic Lasso Tool och sedan lägger på skärpa som jag skrev nyss.

Tillsist ökar jag kontrasten på ögonen genom Burn Tool på kanterna av ögonen och Dodge Tool i mitten av ögat, vilket kommer mörka ner på sidorna och ljusa upp på kanterna. 





Hoppas det har varit till någon hjälp och om du har någon fråga eller vill ha något "moment" noggrannare förklarat är det bara att säga till!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: